تفاوت بین پروفیل و قوطی | مشخصات و کارایی آن ها

تفاوت پروفیل و قوطی

این روز ها به دلیل وجود محصولات متنوع و کاربردی در صنعت فولاد و همچنین کاربرد گسترده این محصولات در صنایع مختلف شده است. اما از جهت دیگر این گستردگی محصولات سبب شده تا این مقاطع فولادی به نوعی به یکدیگر شباهت داشته باشند و خریداران را سر در گم کند. برای مثال، پروفیل و قوطی ازجمله مواردی هستند که تشخیص تفاوت آن‌ها برای برخی افراد چندان آسان نیست. بنابراین، با توجه به اهمیت این دو محصول فولادی در ادامه این مقاله تلاش شده است تا به بررسی تفاوت ها و شباهت های قوطی و پروفیل در ساختار و کاربرد پرداخته شود.

اصلی ترین تفاوت و شباهت های قوطی و پروفیل

پروفیل را میتوان به طور کلی به تمامی مقاطع فولادی اطلاق کرد که دارای سطح مقطعی مربعی یا مستطیلی میباشند. مهم‌ترین تفاوت قوطی و پروفیل را می‌توان در سطح مقطع قوطی‌ها جستجو کرد. زیرا قوطی‌ها درواقع دسته‌ای از پروفیل‌ها هستند که با سطح مقطع مربع یا مستطیل و به‌صورت توخالی تولید می‌شوند.

علاوه بر شکل سطح مقطع می‌توان ازنظر ساختار، کاربرد، ترکیبات شیمیایی، تحمل فشار، ضخامت، میزان انعطاف‌پذیری، خاصیت کشسانی و… نیز میان پروفیل و قوطی تفاوت‌های زیادی پیدا کرد. از طرفی دیگر اگرچه پروفیل و قوطی هردو در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، خودروسازی، ساخت ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی و… استفاده می‌شوند، اما ویژگی‌ها و خواص قوطی موجب تفاوت در کاربردهای آن شده است.

قوطی آهن چیست؟

قوطی های آهنی به مقاطع از فولاد تلقی میشود که دارای شکل مربعی یا مستطیلی میباشند که در صنایع مختلفی مانند ساختمان سازی و صنعت خودرو اشاره کرد. این مقاطع به دلیل خواص مکانیکی و شیمیایی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد که ما به دو مورد از مهم ترین آنها پرداختیم. قوطی‌ها عمدتاً در طول 6 تا 12 متر و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند. قیمت روز قوطی آهن به‌صورت کیلویی اعلام می‌شود. بنابراین، وزن هر مقطع با توجه به ضخامت و طول آن محاسبه شده و قیمت آن را تعیین می‌کند.

مشخصات قوطی پروفیل

پروفیل نیز یکی دیگر از مقاطع پر استفاده نزد صنعتگران است. با توجه به ساختار، شکل ظاهری، جنس، سطح مقطع و کاربردهای خود به انواع زیادی مقطع فولادی تقسیم می‌شود. ازجمله معروف‌ترین انواع این مقاطع فولادی می‌توان به نبشی، تیرآهن، ناودانی و سپری اشاره کرد که کاربرد بالایی در صنعت ساختمان‌سازی دارند.

این پروفیل ها میتوانند در دو نوع درز دار و بدون درز باشند که این عامل میتواند در قیمت پروفیل بسیار تاثیر گذار باشد که خریداران باید به این نکته بسیار دقت کنند.

تفاوت کاربرد پروفیل و قوطی

بیشترین و عمده ترین تفاوت این دو مقطع فولادی را میتوان در کاربرد این دو مقطع خلاصه کرد.

قوطی ها به دلیل وزن مناسب، انعطاف پذیری بالا، فرم پذیری بسیار عالی و خاصیت جوش پذیری بالا که به آن اجازه میدهد با جوش خوردن دوام بالایی داشته باشد، بیشترین کاربرد را در ساخت درب و پنجره و کاربردهای ساختمانی دارد. با توجه به قابلیت جوش‌پذیری قوطی‌ها، می‌توان جوش‌های بی‌نقص و بادوامی در آن‌ها ایجاد کرد. این در حالی است که انواع پروفیل مانند میلگرد، ناودانی، تیرآهن و… کاربرد گسترده‌تری در ساخت خودرو، پروژه‌های عمرانی، تولید اتصالاتی مانند پیچ و مهره، ساخت سوله و …. دارند. بنابراین، طیف صنایع و کاربردهای پروفیل خیلی بیشتر از قوطی است.

تفاوت پروفیل و قوطی در سازه های فولادی

نحوه تولید قوطی و پروفیل فولادی به نوعی بیان گر تفاوت این دو مقطع فولادی در سازه های فولادی باشد. قوطی‌ها اغلب به روش نورد سرد یا با استفاده از ورق سیاه تولید می‌شوند.

تفاوت دیگر قوطی و پروفیل در قیمت آنهاست، به طور کلی میتوان اینطور گفت که قوطی با قیمت بیشتری نسبت به سایر پروفیل‌ها به بازار عرضه می‌شود. آن‌ها با توجه به ضخامت خود به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شوند.

 

شرکت خاور صنعت هما همواره در تلاش بوده تا بهترین کیفیت بازار را برای مشتریان خود فراهم کند شما میتوانید قیمت آنلاین پروفیل فولادی را در سایت مشاهده و ثبت سفارش کنید.

skandari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *