روش تولید ورق های روغنی

روش تولید ورق های روغنی

ورق های روغنی از روش نورد سرد برای تولید بهره می برند و در حین ساخت از روغن استفاده می کنند که به همین دلیل این توع از ورق ها به ورق روغنی شهرت دارند. اما سوال مطرح شده به این شرح است که دلیل استفاده از این روغن در حین ساخت چیست؟ که باید پاسخ داد با روغن‌کاری، محصولی با کیفیت‌تر ساخته می شود و روانه بازار می شود همچنین این روش باعث کاهش سایش غلتک‌ها، کاهش نیروی لازم برای انجام عملیات نورد، کاهش اصطکاک بین ورق و غلتک‌ها، کمتر شدن دمای ورق و غلتک و صاف شدن راحت‌تر و بهتر ورق‌ها است.

برای تولید ورق های روغنی، اولین گام اسید شویی است. اسید شویی یعنی لایه اکسیدی که روی ورق های سیاه وجود دارد از بین برود و به اصطلاح شسته شود. و به این صورت ورق ما برای رفتن به مرحله بعدی آماده می شود.

مرحله بعدی به مرحله نورد کاری معروف است. در این مرحله ضخامت ورق مشخص می شود، برای نورد کاری ورق های سیاه از بین غلطک های مختلفی عبور می کند و با بهره گرفتن از نیروی کششی و فشاری ضخامت آن کم می شود. دلیل ظاهر صاف و یکدست ورق های روغنی وجود همین مرحله در فرایند ساخت می باشد.

ورق حاصل از این مرحله باید به روش بچینگ یا پیوسته آنیل شود. در حقیقت برای جلوگیری از ایجاد اکسید ابتدا روغن‌کاری شده و پس از آنیل به صورت کویل در می‌آید.

در نهایت نورد سرد سطحی در دمای پایین اتفاق می افتد تا سطحی به مراتب صیقلی و یکنواخت در ساختار ورق به وجود آورد.

در فرایند ساخت ورق های روغنی معمولا تنها از دو روش مرسوم استفاده می شود که ما در ادامه به بررسی هر دو روش می پردازیم:

از ورق های روغنی محصولاتی مانند لوله مبلی ، پروفیل مبلی و لوله بیضی تولید میشود.

روش تولید با سیستم پاشش مستقیم

این روش معمولا برای ساخت ورق های روغنی با ضخامت پایین استفاده می شود زیرا برای این کار به روغن بیشتری نیاز است،  به همین دلیل از روش پاشش مستقیم استفاده می‌شود تا میزان مناسبی روغن بر روی ورق‌‌ها قرار بگیرد و نورد سرد به سرعت و دقت بالا انجام شود.

تولید ورق روغنی با روش پاشش سیستم مدار بسته

در این روش، برای خنک‌ کردن و روغن کاری غلتک‌هایی که وظیفه صاف کردن ورق‌های روغنی را دارند، حجم کمتری از روغن اضافه می‌شود.

ما در این مقاله دفعات متعددی از اهمیت استفاده از روغن در فرایند تولید ورق های روغنی صحبت کردیم اما نکته دارای اهمیت فراوان اینجاست که روغن های روانساز سرد باید دارای چه ویژگی هایی باشند؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به جواب این پرسش مهم  برسیم.

روغن‌های روانساز نورد سرد چه ویژگی‌هایی دارند؟

همانطور که قبلا گفته شد در فرایند ساخت ورق های روغنی، از روغن های مخصوصی استفاده می شود که دارای ویژگی های مخصوصی است که درباره آن توضیح می دهیم:

  • – روغن باید به ضد زنگی ورق های روغنی کمک کند
  • – قیمت روغن باید ارزان باشد تا قیمت تمام شده ورق مناسب باشد
  • – میزان لغزندگی روغن باید مناسب و کافی باشد
  • – روغن نباید سمی باشد تا کار با آن برای کارگران راحت باشد
  • – نباید مثل یک عایق عمل کند و باید بتواند نیرو و انرژی را به شکل مناسبی توزیع گردد.
  • – استفاده از آن باید راحت باشد

وزن ورق روغنی

مشخصات ورق روغنی از جمله ابعاد آن و همچنین وزن مخصوص فولاد، وزن ورق روغنی را تایید می‌کنند. وزن نیز بر تعیین قیمت اثرگذار است. ورق های روغنی در ابعاد مختلفی تولید می شود تا نیاز های رنج گسترده ای از صنعتگران را فراهم کند.

skandari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *